TLN voorzitter Arthur van Dijk: “Ik roep Groot Brittannië op om zo spoedig mogelijk afspraken te maken met de EUR , om de onzekerheid bij bedrijven en consumenten zoveel en zo snel mogelijk weg te nemen. Gezien de politieke ontwikkelingen in Europese landen als Oostenrijk en Nederland zie ik dit ook als een duidelijk signaal naar politici in alle lidstaten. Europa moet weer van en voor de burgers worden. Wij kunnen niet zonder een goed werkende Europese Unie.”
Na een Brexit zal Groot-Brittannië, met de Europese Unie en met een groot aantal individuele landen waaronder Oostenrijk moeten onderhandelen over handelsakkoorden. Los van de tijd en energie dit vergt, vergroot dit proces de onzekerheid bij bedrijven.
Bovendien is de vraag wat een Brexit betekent voor de stabiliteit in Europa. Naast een belangrijke economische natie, is Groot-Brittannië van oudsher een belangrijke bondgenoot in de buitenland-, migratie- en begrotingspolitiek van de EU.
Gevolgen Nederlandse logistieke sector en Oostenrijk
Groot-Brittannië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Als de voordelen van het EU-lidmaatschap, zoals vrij verkeer van mensen en goederen wegvallen zal dat een behoorlijke impact hebben op de economieën. Goederen worden vanuit Engeland doorgevoerd naar Oostenrijk, ook hier kunnen de gevolgen van de Brexit gevoeld worden. CBS-cijfers over het wegtransport naar Groot-Brittannië worden opnieuw relevant: dagelijks rijden er ruim 500 Nederlandse vrachtauto’s naar Groot-Brittannië.
Bijna de helft van de producten voor dit land bestaat uit landbouwproducten en levensmiddelen, zoals groente, fruit, vlees en eierproducten. Ruim een derde bestaat uit handelsgoederen en containers voor de Nederlandse en Oostenrijkse markt, maar natuurlijk ook met tal van andere landen als eincbestemming.
Bron: Transport Online
Foto: Fotalia
Drost Transport Oostenrijk is de specialist in vervoer van en naar Oostenrijk en volgt het nieuws op de voet. Bezoekt u ook een onze Oostenrijkse site Drost Transport Niederlande.